Sanna selfies säljer mer än redigerad reklam

per-grankvist-posar-1.jpg

Selfies beskrivs ofta som ett uttryck för narcissism och har kopplats ihop med allt från beroende och psykopatiskt beteende till dålig självkänsla och machiavellianism. Unga kvinnor får ofta representera denna påstått självupptagna bildpraktik. Modevetaren Lisa Ehlin har dock konstaterat att att visa omsorg om självet är en komplex process som utmanar konventioner kring vad det är att vara självmedveten.

Leken med selfien kan förstås som ett sätt för feminister att utmana den manliga blicken, där kvinnan använder narcissismen för att skapa nya, egna värden utan godkännande från omvärlden. Att ta bilder på sig själv blir då ett sätt att ifrågasätta varför yta och substans skulle stå i motsatsförhållande, menar Ehlin. Hon pekar också på att en selfie som tas på en offentlig plats kan ha en djupare mening. Att ta plats i det offentliga rummet och samtidigt fokusera på sig själv kan verka provocerande men att sträcka ut en arm på gatan för att ta en bild på sig själv är också ett sätt för marginaliserade grupper att ta plats, både genom att synas och se sig själv på bild, men också i det fysiska rummet.

per-grankvist-posar

Det är en sak att applicera filter på den bild vi har av oss själva, av andra eller på den bild av oss andra ska se. En annan sak är att förvränga bilden så att den representerar något den inte är. Gränsen mellan att inte låta bilden säga hela sanningen och att få den att ljuga är flytande.

Under en semester med min dåvarande partner såg relationen ut att vara på väg att ta slut. De sista dagarna var konfliktfyllda, vi satt på hotellbalkongen och grät och bråkade med dämpade röster. På kvällen laddade jag upp en bild på grannhotellets vackra neonskylt som var synlig från balkongen där det långdragna uppbrottet ägde rum. Jag minns att jag använde Amaro-filtret på Instagram och skrev något i stil med att himlen var vacker över Miami.

Bilden ljög inte, men sa knappast sanningen. Målet var inte att måla upp en fasad av lycka, men att resa ett värn mot de som visste att relationen varit skakig ett tag och vars förmodade medlidande jag inte orkade med. Ibland är det lättare att ljuga än att tala sanning.

Vi inbillar oss att vi kan se när andra ljuger men vi är långt ifrån så bra som man kan tro. Det är ju därför vi blir så förvånade när vi får höra att andra ska skiljas. ”Va? Ska Johannessons skiljas? De var ju på kärlekssemester alldeles nyss! Bilderna de postade på Insta signalerade något helt annat.”

Om vi verkligen var så bra som vi trodde hade vi ju sagt att ”Jaha, Johannessons går isär. Det förstod jag nästan eftersom de bilder de postade på Insta ju var filtrerade genom Amaro. Det är alltid likadant: så fort kärleken avtal i ett förhållande ska folk försöka kompensera det med Amaro.”

Du kan alltså komma undan med enstaka lögnaktigt arrangerade bilder som retuscherats tills du är helt nöjd, men om varenda selfie har samma tema kommer folk att förstå att du ljuger.

Om alla uppdateringar visar situationer där livet är toppen, solen skiner och alla i bilden verkar lyckliga kommer omvärlden uppfatta dig precis som vi uppfattar alla de företag som bara postar bilder där livet är toppen, solen skiner och alla i bilden är lyckliga för att de har företagets tandblekningsmedel, pensionsförsäkring eller kalsonger. Eller med andra ord: ditt flöde kommer uppfattas som reklam och det vet man ju hur vanligt folk uppfattar sådan reklam. (Spoiler: De hatar det.)

Vill du framstå som trovärdig måste flödet också innehålla selfies där livet inte är lika toppen, där det är regn och man anar att livet inte bara består av vita leenden. Det gäller förstås även företag. De företag som berättar en historia, som blandar upp bilderna av sina segrar med uppdateringar som handlar om deras egna förluster eller kundernas utmaningar kommer uppfattas som mänskliga och det är dessa som konsumenter är intresserade av att ha en relation till.

Selfies som säljer är alltså de som uppfattas som sanna för att de både speglar när livet är super och när det suger.

-

Publicerad i Resumé 2/6 2016.