Skönhetsmissen i frukt- och grönsaksdisken

ful-morrot.jpg

ful-morrotI juli 2009 slopade EU en särskilt korkad lag som hade inneburit att 26 sorters frukt och grönsaker var tvungna att följa vissa normer för att få säljas unionen. Innan dess hade mellan 20 och 40 procent av alla frukter och grönsaker stoppats från att säljas i butikerna enligt brittiska data. Alla var glada. EUs kommunikationsavdelning hoppades att uppfattningen om det överstatliga överjävligt petigt byråkratiska EU, oftast exemplifierat med den där lagen, skulle försvinna. Bönderna gladde sig åt att få sälja mer. Och vi andra tänkte att äntligen skulle vi få se böjda morötter, krokiga gurkor och oformliga potatisar i handeln!

Men förändringen uteblev. Visst, här och där finns de. I Göteborgs eko-reko-butiker eller på någon grönsaksvagn en Bjärebonde ställt ut på sommaren, men inte annars. Är vi verkligen så petiga att vi tror att en gurka som ser ut som en banan smakar mindre gurkigt? Eller tror vi att de fula morötternas utsida påverkar hur de smakar på insidan. Ja, tydligen.

Storbritanniens näst största kedja heter ASDA och ägs av Walmart. När de undersökte saken fann det att motståndet mot att köpa fula grönsaker handlade om kvalitet och pris men att två av tre numera var öppna för idén att se bortom ytan. Kanske har de senaste årens tuffa ekonomiska klimat påverkat vår fåfänga? Tre av fyra sa nämligen att definitivt skulle köpa

Så ASDA beslutade sig för att prova.  I fem butiker i Storbritannien finner man numera en egen liten sektion bland grönsakerna, för ”wonky fruit & veg”. Det nya sortimentet kallas Beautiful on the Inside och säljs med 30 procent rabatt! Det är smart på många sätt! Och kunderna älskar det. Förstås.

Vem blir först i Sverige? Jag gissar på Lidl. Pigga, förändringsbenägna, drivna av pris och en önskan om att bevisa för svenskarna att de faktiskt säljer goda, säkra, svenska saker.

-

Publicerat i CSR i Praktiken 20/2 2015. Bild av Katharine Shilcott/flickr.com med CC-licens.