Krönika: Lokalt slår globalt

Om man flyger privatjet är McClellan-Palomar Airport den lokala flygplatsen när man ska checka in för en vecka på Golden Door Luxury Spa Resort. Förra veckan sändes sista avsnittet av Oprahs show och med stor sannolikhet sitter talkshowstjärnan snart i sin Bombardier Global Express XRS med kurs mot den exklusiva spaanläggningen på kullarna norr om Escondido i södra Kalifornien.

Innanför de gyllene dörrarna väntar en veckas återfödelse med träning, meditation och workshops med olika teman i miljö som präglas av chic asiatisk minimalism. Antalet gäster är begränsat till max 40 per vecka; alla kvinnor med förmåga att betala från 50 000 kr/vecka och uppåt. Hela anläggningen är präglad av österländsk filosofi och i köket serveras smakharmonier i den högre skolan. Ingredienserna är hyperlokala – allt som serveras här är odlat i den tre hektar stora köksträdgården, berättar en av gästerna förtjust för mig.

Det är ett tecken i tiden. Genom historien har lyxvarumärken ofta varit unika produkter knutna till ett geografiskt begränsat ursprung som kunnat köpas överallt. Idag är den yttersta lyxen vardagliga produkter som bara går att köpa inom ett begränsat geografiskt område.

På 1600-talet kom det finaste silvret från Augsburg, på 1800-talet fick mousserande vin från regionen Champagne en särställning och i början av 1900-talet ansågs glaskonst från hyttorna i Småland särskilt fint. Idag är vi nöjda med yoghurt kommer från ett litet mejeri i grannkommunen och bara säljs på en handfull ställen i närheten och är villiga att betala ett premium för det. Den kredd kostymmärken får av att ha en egen butik på Savile Row fördubblas om man bara har en butik på den berömda skräddargatan i London.

Förutom känslan av en begränsning i distribution spelar förstås även patriotism in i bilden. Hemma i Skåne fnyser jag åt Stockholmsjävlarnas yoghurt från Arla och skulle inte drömma om att köpa något annat än Skånemejeriers. (Hemma i Stockholm har jag alltid valt Arla men är nu ovanligt ambivalent vid mejeridisken när Skånemejerier lanserat sina produkter i huvudstaden.)

Av samma patriotiska skäl uppmanas amerikanerna att handla produkter märkta Made in USA, för att stärka den egna ekonomin. Liknande initiativ finns både i Frankrike och i Kina. Det finns de som menar att trenden med lokalproducerat på sikt kan hota Kinas tillväxt, vars ekonomi ju vilar på outsourcad lågkostnadsproduktion.

Faktum är att det kan vara billigare att köpa lokalt. Walmart arbetar målmedvetet för att hämta 10 procent av sina varor lokalt vid varje varuhus. Fördelarna är snabbare leveranstider och ökade möjligheter att snabbt fylla på i hyllorna, något som kompenserar för det ibland högre priset. Liknande initiativ finns även hos både Ica och Coop.

Kinas kommersiella omvälvning det senaste decenniet stärker också den växande kinesiska medelklassens stolthet över sitt land och intresset ökar för lokalproducerad lyx. Ett tecken i tiden är nya lyxvarumärket Shang Xia, som öppnade sin första och enda butik i Shanghai i september med Hermés som ägare.

Inredningen är minimalistisk och påminner om den på Golden Door. Butiken är fylld med exklusiva kläder, skor, möbler och accessoarer för hemmet. Många är tillverkade av klassiska kinesiska material man finner i överflöd lokalt; bambu, silke och porslin, men sakerna kan bara köpas på plats. Inte konstigt att Oprah redan sägs vara ett fan.

Publicerad i Veckans Affärer nr 22, 2011.