Akutläge i Arktis

bigOriginal.jpg

Filosofen Immanuel Kants främsta argument för att man borde avhålla sig från att ljuga för andra är att lögnen berövar människor förmågan att korrekt kunna orientera sig i verkligheten. Utan en riktig uppfattning om vad som är sant och vad som är falskt är risken stor att personen som blivit ljugen för inte kan fatta riktiga beslut om sådant som är viktigt i livet. bigOriginalHär är sanningen du behöver för att kunna fatta ett riktigt viktigt beslut. Vi vet nu att 2016 är det varmaste året någonsin, i mänsklighetens historia. Temperaturen i Arktis är hela tjugo grader varmare än normalt. Ta en sekund och låt den informationen sjunka in: Tjugo grader varmare än normalt. För att tala klarspråk: det är riktigt jävla allvarligt.

Lägg sedan till att vattentemperaturen är fyra grader varmare än den borde vara. Det som händer just nu, i skrivande stund, är inget mindre än en miljökatastrof av enorma mått. Kanske är det just nu, vintern 2016, som vi sätter igång de irreversibla effekter som forskarna vid Stockholm Resilience Center talar om och som gör att klimatet för alltid kommer att bli varmare. När dina barnbarn undrar vad du gjorde för att undvika det, precis innan klimatkatastofen blev ett faktum, finns en ganska stor risk att det är vintern 2016-2017 de kommer att referera till.

Om du är det minsta insatt i hållbarhetsfrågor vet du att det snabbaste sättet att minska sin klimatpåverkan är att förändra sitt sätt att äta. Byta vanan mot en köttfri måndag mot vanan att bara äta kött på söndagar. Det snabbaste sättet att minska sitt personliga avtryck är att sluta äta kött och äta växtbaserat. Punkt slut.

Det är därför Coops kampanj #dennyavardagsmaten är så bra. Och det är just därför det är extra sorgligt att kedjan underminerar sin egen kampanj med att ständigt kampanja med låga priser på kött.

Än mer irriterad blir jag på att Axfood skickar ut lögnaktiga och djupt ohederliga pressmeddelanden om svenskarnas vegetariska vanor. Sanningen bakom rubriken att ”nästan varannan svensk äter vegetariskt” är att det avser hur stor andel som äter vegetariskt en eller flera dagar i veckan. Det krävs nästan ingenting för att tillhöra den gruppen, med andra ord. Det riktigt deprimerande om man känner till sanningen om klimatet är att 55 procent av svenskarna inte äter vegetariskt, inte ens en dag i veckan.

Sällan har uttrycket ”lögn, förbannad lögn och statistik” varit så sant. Det allvarliga är att Axfood riskerar att förleda konsumenter att tro att klimatfrågan nästan är löst om hälften av svenskarna redan ändrat sina matvanor.

De svenska livsmedelskedjorna har aldrig haft ett så stort och tydligt ansvar som just nu: det handlar om att hjälpa svenskarna att äta klimatsmartare så fort som möjligt. Som någon som ägnat de senaste fem månaderna åt att göra en stor oberoende utredning av hållbar mat och hur man kan påverka konsumenter att äta hållbarare (mer om den om några veckor) kan jag med säkerhet säga att larmrapporter och moraliska argument tyvärr inte biter alls. Det som får folk att byta matvanor är att det vegetariska alternativet är godare och billigare, inget annat. Klimatsmart eller ”bra för miljön” är alltså dåliga argument för att få människor att byta vanor. ”God mat från Lantmännen” hade sålunda funkat bättre än ”Bra mat från Lantmännen”, som de säger nu.

Med sitt nya sortiment gör Axfood ännu ett fel eftersom de vegetariska produkterna i Garant-serien dessutom inte smakar särskilt gott. Om du ska försöka övertyga någon om att vegetariskt kan vara ännu godare är min rekommendation att inte köpa någon av Garant-produkterna för att inte lura dem att tro att all vegetarisk mat smakar så illa som exempelvis Pulled Vego. Nej, bjud på veganska tacos istället. För första gången i CSR i Praktikens historia vill jag avsluta med att ge dig som läsare en läxa. Till nästa nummer vill jag att du lagar tacos, lägger upp det vackert och bjuder dina kära på det. (Du hittar länk till receptet och mina kommentarer om hur du kan anpassa det nedan.) Det smakar förstås inte alls som de trista Santa Maria-tacos som dominerar svenska fredagsmys och det är hela poängen.

Vägen till att äta klimatsmart går inte via moralen utan via magen. Målet är att äta bättre mat, i alla bemärkelser, för vår egen skull idag och för våra barnbarns skull i framtiden.

- - -

taco-bowlMitt favoritrecept kommer från matbloggen Nourish Atellier av Nina Olsson och du hittar det här. Några tips:

  • När du gör tacobönorna: var försiktig så du skiljer på tesked (tsp) och matsked (tbp). Saknar du harissa, ersätt med chilipasta/chipotlepasta men inte chilisås (för sött). Saknar du agavesirap, ersätt med lönnsirap eller lite honung.
  • Som tillbehör är både machesallad och tunt skivad rödkål bäst. Oatlys creme fraiche funkar som kall sås.
  • Var noga med uppläggningen och gör den så vacker som på Olssons bilder. Glöm inte att man äter med ögat också..

Publicerat i CSR i Praktiken 25/11 2016.