Lösa trådar i leverantörskedjan

leverantor-and-produktion_3669.jpg

Ställ frågan ”Har ni koll på leverantörskedjan?” till ett företag och svaret blir i de flesta fall ett ja. Fattas bara annat. Hur skulle motsatsen låta? En intressantare fråga är därför ”Har ni koll på vad i leverantörskedjan som ni inte har koll på?”Det är förstås nästan omöjligt för ett svenskt företag att ha koll på hela leverantörskedjan i Kina, där de flesta tillverkar saker, eller i andra asiatiska låglöneländer för den delen. Det är svårt nog här hemma, där man ändå förstår lite om affärskulturen går till och där man inbillar sig att folk gör vad de säger att det ska göra.

När man talar i förtroende med de flesta företag erkänner många snabbt att det finns områden som de har svåra att överblicka eller som de tycker är svårt att förstå. Följdfrågan blir förstås vad de gör åt det och svaren kan skifta våldsamt.

leverantor-and-produktion_3669För några månader sedan fick jag möjligheten att tillbringa lite tid hos Houdini för att lära mig mer om deras strategi för materialval och vi kom därför också att tala om deras leverantörskedja. Det intressanta var inte att de direkt erkände att de insett att de var alldeles för små för att kunna ha tillräcklig koll på leverantörskedjan i Asien, utan att de tagit konsekvenserna av den insikten och valt att tillverka alla plagg i Europa istället.

Istället för att bara hantera risken som det trots allt alltid innebär att tillverka något i ett lågkostnadsland har Houdini valt att minimera risken genom att undvika att sätta sig i en situation där man inte har vad man bedömer vara tillräckligt stor koll och kontroll.

Man kan naturligtvis invända att det är ett lättare beslut för Houdini än för Stadium eftersom Houdini är ett premiumvarumärke som har råd med högre tillverkningskostnader än Stadiums lågprisvarumärken. Men frågan är om ett sådant resonemang passerat bäst-före-datum? Vad kostar det inte att att försöka reda ut en skandal i leverantörskedjan när den händer? Jo, jag skrev när, inte ”om”, eftersom historien visat att skandaler alltid tycks inträffa i leverantörsledet i Kina, oavsett hur bra koll man hända.

Houdinis ställningstagande är rätt i tiden och klokt på många sätt och vittnar om en styrka som få andra företag uppvisar. Styrkan att erkänna sina svagheter – i det här fallet att man är för liten för att ha koll – och sedan agera utifrån dem. Istället för att acceptera att man har lösa trådar i leverantörsledet borde fler följa i deras väg och fråga sig om man verkligen har koll på vad man inte har koll på – och fatta beslut därefter.

-

Publicerad i CSR i Praktiken 13/5 2016.