Därför behövs ännu ett Samhall

samhall_tt_992.jpg

samhall_tt_992Med över 23 000 anställda är Samhall en av Sveriges största serviceleverantörer. Man erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning, handel och omsorg. Uppdraget från ägaren staten är att Samhall ska skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning.

Föregångaren till Samhall bildades 1980 för att samla diverse skyddade jobb, som det då kallades, som tidigare legat på kommuner och landsting. Allmänhetens bild av företagets verksamhet var fördomsfull: där jobbade bara de som inte fick jobb någon annanstans.

Trots att alla anställda fortfarande kommer från Arbetsförmedlingen, efter att de inte kunnat få något jobb någon annanstans, är bilden av företaget en annan. Den stora förändringen är dock inte att Samhall gått från statligt subventionerad industriell produktion till tjänsteproduktion på en konkurrensutsatt marknad, utan att Samhall börjat betrakta sig själv som något annat än som en slutförvaringsdepå för defekt mänskligt material.

I allmänhet är vi så fördomsfulla att vi fäster blicken på vad en person inte kan, eller på vilket sätt hen avviker från normen, snarare än att se vad personen verkligen kan. Det gäller förstås både människor med funktionshinder och människor med en annan bakgrund eller som fötts utomlands, eller vad det nu kan vara som vi i stunden uppfattar som ”avvikande”.

Samhalls kloka drag för att se till att 23 000 personer som ingen annan ville ha ändå fått jobb handlar om att man säljer en tjänst, en funktion som ska utföras, snarare än en människa med funktionshinder. Det viktiga är ju inte om Samhall väljer att låta en eller två av sina anställda plocka varor på Ica men att det blir klart, eller hur? Så borde fler tänka. Det viktiga är ju inte om det är någon från Eslöv eller Eritrea som plockar varor men att det blir klart, eller hur? Problemet är att alldeles för få tänker så idag.

Här är därför en idé:

Starta Samhall nr 2, en kopia av Samhall med alla andra som Arbetsförmedlingen inte lyckats hitta jobb till. Se till att de två blir ärkefiender för att skärpa konkurrensen och därigenom få fler att använda funktion som utgångspunkt när man anställer.

Varje år lämnar 1 100 personer Samhall för att börja jobba hos Samhalls kunder. Det är bra men ändå bara 5 procent av personalstyrkan och borde kunna vara det dubbla.

Det kan jämföras med Manpower, där över hälften går vidare varje år. Verksamheterna är olika på många sätt, men det de har gemensamt är att de fokuserar på kompetens, och vad folk kan, snarare än vad de inte kan, vilket ju är så alla önskar att arbetsmarknaden funkade.

Eftersom vi likväl är fördomsfulla när vi anställer blir Manpower och Samhall en möjlighet att försäkra oss mot våra egna fördomar så att vi vågar ändra vårt sätt att tänka. Då kan vi flytta fokus från att oroa oss för vad som skulle kunna hindra någon från att fungera bra, till att faktiskt fundera på vad som är målet, oavsett om de är från Eslöv eller Eritrea.

-

Publicerad i Sydsvenskan 25/3 2016.