Ett företags ansvar är att skapa men inte behålla jobb

Sony_Mobile_ST_Ericsson_Lund_20120919_0061F_8264084949.jpg

Sony_Mobile_ST_Ericsson_Lund_20120919_0061F_(8264084949)Kan ett ansvarstagande företag verkligen sparka hälften av alla anställda? Frågan har hängt i luften sedan Sonys Mobiles avisering om kraftiga neddragningar i Lund. Är inte företagens främsta samhällsansvar att skapa trygga arbetstillfällen, kanske? Jo. Men att behålla dem är det dock inte.

Företag existerar för att leverera produkter eller tjänster som kunderna vill ha, inget annat. De existerar inte för att ta så stort samhällsansvar som möjligt. Att förväntningarna på att företag ska ta så stort samhälleligt och miljömässigt ansvar som möjligt är större än på längre är sant och viktigt, men det förblir en bisats, lönsamheten en huvudsats.

Att förväxla dessa är enkelt och vanligt. Minns H&Ms första kollektion av miljövänliga kläder som hyllades av alla förståsigpåare. Trots det gick försäljningen svindåligt. Varför? Kläderna var jättefula. Plaggens höga moral minskade möjligheterna till mammon.

Exempel på liknande felprioriteringar saknas inte. Gulliga producenter av barnmat, schyssta kedjor med snällt kaffe, reklambyråer med jättehyggliga medarbetare. Entreprenörerna hoppas att kunderna ska ha överseende med att maten smakar sämre, servicen suger och att byrån inte är särskilt kreativ bara för att företaget bakom tar så mycket samhällsansvar man bara kan. Hållbarhet prioriteras före kundnöjdhet. Så bygger man inte företag.

Låt mig därför vara väldigt tydlig: det spelar ingen roll hur snällt ett företag än är – om man inte tjänar pengar är det ändå kört! För att tjäna pengar måste man säkerställa att de produkter och tjänster man levererar motsvarar kundernas behov och förväntningar.

Det spelar ingen roll hur mysigt, kreativt och tryggt det varit på Sony Mobile när ingen längre vill köpa deras lurar. Tjänar man inte längre några pengar måste företagsledningen ta ansvar för aktieägarnas satsade kapital och genomföra de förändringar som behövs för att Sony Mobile ska bli lönsamt igen. Samtidigt tar man ansvar för att man kan fortsätta avlöna de som behåller jobbet.

Att därmed avfärda företagens behov av att ta samhällsansvar är att förenkla resonemanget alltför mycket. De aktiviteter företaget gör för att minska sin miljöpåverkan och maximera sin samhällspåverkan spelar allt större roll i allt fler branscher. Det bidrar inte sällan till rena konkurrensfördelar. En lägre energiförbrukning är bra för både planeten och plånboken. I offentlig upphandling premieras företag som tar ansvar. Företag som tar tillvara på de anställdas skiftande erfarenheter och språkkunskaper har lättare att kommunicera med sina kunder och nya behov på marknaden.

Sony Mobiles ansvar är att skapa arbetstillfällen, inte att behålla dem. I det ingår att hjälpa de som man inte kunde behålla att hitta en ny sysselsättning som anställd eller egenföretagare. Att ställa sina labb och lokaler till förfogande för de tidigare anställda som vill utveckla sina idéer är det bästa Sony Mobile skulle kunna göra för att visa hur företag kan ta samhällsansvar på ett modernt sätt.

-

Publicerad i Sydsvenskan 12/4 2015.