Tänk på planeten. Ät mer kött.

IMG_9306_0.jpg

En av slutsatserna i den nya stora klimatrapport IPCC släppte i veckan är att alla kommer att påverkas. Även om jordens fattiga naturligtvis får ta den största smällen gör den numera så sammankopplade världsekonomin att alla drabbas, även jordens rika (vi). En översvämning där ger ökade priser på något här. En torka där borta påverkar skördar och gör att något annat ökar här borta. IMG_9306_0Även om alla påverkas av förändringarna i atmosfären har de rika större möjligheter att påverka hur stora de förändringarna ska bli för alla. En av de viktigaste saker vi kan göra är dock inte att byta till en Prius eller förändra uppvärmningen hemma, utan att börja äta annorlunda.

Om man ändrar de runt hundra gram köttprotein många av oss lägger på tallriken varje dag kan det minska vår personliga klimatpåverkan mer än bilen och uppvärmningen (men du bör såklart ändra de också). Det här vet alla, men få har agerat. Tills nu. Det är inte bara det att fler och fler kommer ut som flexitarianer (och alltså väljer att äta vegetariskt en eller flera dagar i veckan) men också att även investerare börjar förstå potentialen och satsar pengar på produkter.

Ett av de mest omtalade bolagen är Beyond Meat som tillverkar vad bolaget kallar syntetiskt kött. Det innebär fejk-biff och fejk-kyckling men grundaren Ethan Brown hävdar faktiskt att det är the real stuff, eftersom köttet och kycklingen skapats av exakt samma ämnen som finns i kött, men att man valt vegetariska byggstenar. Det sägs därför smaka precis som vanligt kött (på allvar!). Redan idag säljer Whole Foods och Sprout köttet - men det verkliga lyftet kommer i maj när Safeway tar in det i sortimentet och när Target gör samma sak i september. Och som synes på bilden har de ansträngt sig för att det också ska se äkta ut.

Eftersom produkten löser ett problem utan att försämra kundupplevelsen är förhoppningarna på bolaget stora. Kända namn som Twittergrundaren Biz Stone och Sverigeaktuelle Bill Gates har därför båda investerat i bolaget.

Intressant nog har den senare ägnat mycket tid de senaste åren åt att fundera på hur vi kan ersätta animaliskt protein med vegetariskt. För ett drygt år sedan publicerade han sina tankar i ett blogginlägg och förutom Beyond Meat har han även investerat i Hampton Creek Foods, ett företag som gör äggprotein och vars första produkter är majonäs.

Alla kan inte påverka klimatförändringarna, men var och en av oss kan faktiskt påverka vad vi äter. Med de nya matproducenterna känns animaliskt protein är så 2000-tal. Växtbaserat protein är grejen framöver.

-

Publicerad i CSR i Praktiken 4/4 2014.