Krönika: Kasinoekonomi, ja tack.

I utkanten av stadsdelen Monte Carlo, vid gränsen till franska systerstaden Beausoleil, ligger Le Millefiori. Med sina 30 våningar är bostadshuset Jean Ginsberg ritade högst i Monaco. Från översta våningen ser man hela staden och därmed också hela landet; gamla stan uppe på klippan, den nya stadsdelen Frontville där bakom, hamnområdet och Monte Carlo med kasinot. Men ingenstans syns det några fabriker – det som får ekonomin att snurra här är något annat - bankerna och kasinot.

Sedan industrialiseringen gav oss möjligheter att massproducera förknippar vi tillväxt med masskonsumtion, och glömmer att tjänstekonsumtion ger samma eller högre tillväxt. Och det utan att tära på planetens ändliga resurser.

Det gör inte Credit Foncier de Monaco. För landets äldsta bank har tillväxt alltid handlat om att skapa vinst, inte skapa saker. På kontoret på Avenue de Grande Bretagne serverar man stark espresso i små koppar och erbjuder sina tjänster till förmögna kunder över hela världen. Här vet man sedan generationer det allt fler inser – ökad tillväxt är inte nödvändigtvis kopplat till ökad produktion.

Det ökade intresset för bilpooler i Sverige speglar en allt mer utbredd insikt om att vårt behov inte främst handlar om att äga något så mycket som att ha tillgång till det. Affärsidéer som utgår från att sälja tjänster snarare än produkter får dessutom automatiskt ökat fokus på hållbarhet. Avelle, som hyr ut handväskor, väljer hellre en Hermès-väska än en väska från H&M för att den ska tåla att hyras ut flera gånger. Under sin livstid kommer väskan därför bidra mer till tillväxten än om den bara sålts en gång.

Den digitala revolutionen och insikten om att ökade råvarukostnader driver utvecklingen mot att skapa tjänster, inte produkter. I bräschen går de branscher som säljer bekvämlighet. När ABB övergår från att sälja till att hyra ut kylsystem hamnar fokus på energikostnad under drift, snarare än nypris. När franska mediehandlaren Fnac nyligen lanserade sin Kindle-utmanare är buskapet ”une nouvelle façon de lire”, men det är inte bara ett nytt sätt att läsa utan också ett nytt sätt att tjäna pengar, från att sälja produkt till att sälja innehåll där läsplattan bara är inträdesbiljetten. Fysisk produktion och distribution tappar i relevans medan tjänster som kan säljas om och om igen ökar i värde. Samtidigt skonar de planeten.

Tecknen finns överallt; Turistnäringen är en av de snabbast växande branscherna, Gaselllistan är full med tjänsteföretag och nio av tio finalister i svenska Beautiful Business Award var tjänsteföretag (de tionde var knappast tung industri - de säljer löshår). Faktum är att det var länge sedan den svenska industrin var viktig för Sverige – med produktionen outsourcad till låglöneländer återstår mest tjänstemän, de som skapar värde. Om vi ska skapa tillväxt för framtiden kan vi inte satsa på tänkande och produkter som tillhör forntiden.

Utanför kasinot i Monte Carlo trängs en 550 Maranello mellan en Panamera och en Phantom. Bilarna är ett bevis för att något så abstrakt som tjänster kan generera konkreta värden. En av bilarna sägs tillhöra furst Albert II – lika mycket en symbol för landet som för tjänsteekonomin; känd som han är för att inte producera något alls.

Ladda ner krönikan som pdf