Tal om perspektiv på återvinning för Plan Sverige

I början av juni 2010 lanserade insamlingsorganisationen Plan Sverige ett nytt samarbete med företaget Anovo, som erbjuder reparationer och återvinning av hemelektronik. För varje mobil som svenskarna återvinner med hjälp av Anovos tjänst Love2Recycle går en liten summa till Plans arbete. Vid ett frukostmöte i Kungsträdgården i Stockholm var Per inbjuden för att sätta återvinning i ett större perspektiv. Nedan finns hans tal i redigerad och något förkortad version.

- – -

Det känns som om det säkraste sättet att döda en begrepp är att ge ut en bok om det. I samma ögonblick boken landar på bokdiskarna känns det passé. I höstas kom min bok "CSR i praktiken – hur företaget kan jobba med hållbarhet för att tjäna pengar" och det känns redan som om begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, är ett uttryck på utdöende. Men innehållet lever.

Avsaknaden av en gemensam akademisk eller vetenskaplig definition av CSR har gjort att allt fler pratar om ”hållbarhet” istället, eftersom det både finns en tydlig koppling till affären och samtidigt vilar på stabil grund, både akademiskt och vetenskapligt.

Hållbarhet handlar om att ”tillfredsställa dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”. Med andra ord – om vi använder fossila bränslen och påverkar klimatet kommer det att begränsa barnens valmöjligheter.

Hållbarhet kan delas in i tre delar; ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvarstagande. De hänger ihop genom den mest grundläggande av ekonomiska teorier; varför finns företag? Jo, för att leverera de produkter och tjänster kunderna vill ha.

I en värld där detta efterfrågas allt mer kan företag inte tjäna pengar om de inte tar ansvar. Men det krävs samtidigt att de tjänar pengar för att kunna ta ansvar. Allt hänger ihop.

Hållbarhet handlar i grund och botten om att använda resurser på ett så smart sätt som möjligt, oavsett om det handlar om energi, vatten, råvaror eller mänskliga resurser. Om pratar man om resursanvändning finns det ofta två lägen; dumt och smart. Och det är de som är smart som ökar lönsamheten.

  • Att använda el i onödan är dumt. Det är därför Schweitziska Coops nya butiker har massor av takfönster och tar tillvara på solljuset.
  • Att använda onödigt mycket vatten är dumt. Därför har Scandic snålspolande kranar, duschar och toaletter på sina nya hotell.
  • Att använda råvaror i onödan är dumt. Det är därför Coca-Cola flaskorna i Sverige består av 50% återvunnen plast.
  • Att slita ut de mänskliga resurserna är dumt. Det är därför som National Bank of Australia erbjuder de anställda att prata med erfarna terapeuter och externa rådgivare om stress, hälsa, relationer, sorg eller för att få karriärråd, för att undvika att de går in i väggen.
  • Att inte ta tillvara på de resurser som redan finns är också dumt. Det är därför SEB numera erbjuder kundservice på 27 språk. Genom att låta de anställda prata de språk de redan kan, med kunder som vill få råd på dessa språk kan man ge mycket bättre service och det tjänar man naturligtvis på.

Sedan några år pratar återvinningsbranschen mindre om Waste Management och mer om Resouce Managament. I en värld där vi resurserna är ändliga måste vi börja behandla dem som råvaror istället. Att återvinna har blivit smart, att slänga har blivit dumt.

Att hjälpa kunderna återvinna har blivit en bra affär eftersom det driver trafik till butikerna.

  • Två gånger om året låter Uniqlo, en av H&Ms konkurrenter i Japan, kunderna lämna in kläder som sedan antingen får ny ägare i flyktingläger för Burmeser i Thailand eller nytt liv i form av isolering. Sedan 2001 har kunderna lämnat in över 3 miljoner plagg – många har samtidigt köpt nya kläder. Det är smart.
  • Coola lettiska kosmetikmärket Mádara Ecocosmetics ger alla som återlämnar flaskor en värdecheck på en euro för varje tomflaska som returneras. Det driver kunder till deras butiker och inspirerar till nya köp. Det är smart.
  • Lämnar du in din gamla bläcktoner hos amerikanska elektronikkedjan BestBuy får du en värdecheck på en ny bläcktoner som tack för din insats. Värdechecken gäller dock bara BestBuys egna produkter som har nästan dubbelt så hög marginal som toners från exempelvis HP eller Lexmark. Det är smart.
  • Brittiska LoveHoney, som säljer sexleksaker, erbjuder samma sak. Skicka in din gamla vibrator  och du får köpa en ny för halva priset. De ser till att den gamla återvinns på rätt sätt och donerar pengar till en miljöorganisation. Det är också smart.

Att som Anovo både göra det lätt för den som vill återvinna sin gamla mobil och dessutom ge människor pengar för mobilerna – det är ett smart sätt att spara resurser och öka sin lönsamhet. Att man dessutom bidrar med 10 kr per telefon till Plan gör hela idén ännu mer begåvad och samtidigt till ett bra exempel på hållbarhet. Som kund kan jag ju då både ta miljöansvar, socialt ansvar och eftersom jag får betalt för telefonen finns det också en ekonomisk dimension. Och det tjänar alla på.