Tal om familjens ansvar i samhället på Loppi.se's lansering.

Nedan finns hans tal i redigerad och något förkortad version.

- - -

"Det kan synas som om vi befinner oss mitt i två kriser; en ekonomisk kris till följd av kreditsystemet inte fungerar som gjort tidigare och en ekologisk kris till följd av att klimatsystemet inte fungerar som det gjort tidigare. Men det är inte två kriser, det är två sidor av samma kris. En kris som orsakats av allt för kortsiktigt tänkande.

Det är dags att koppla ihop den pågående klimatkrisen med den ekonomiska krisen. Vi måste börja värdera vår luft, vårt klimat och vårt vattenbehov i pengar. Vi måste väga in hållbarhet i den ekvation som styr företagandet för att vi ska kunna bygga en hållbar ekonomi. Och vi måste också ta hänsyn till hållbarhet i vår vardag för att kunna bygga en hållbar värld. Vi kan inte längre se klimatproblem, matbrist och konstigt väder som abnormaliteter – det är tyvärr vår verklighet vi måste ta med dem i beräkningen för att kunna hantera det.

På senare år har det blivit vanligt att diskutera vilket ansvar ett företag har i samhället. Samtidigt vet man att med småbarn känns familjelivet som ett helt företag, där man måste vara en nog så skicklig chef för att se till att alla i det egna teamet är nöjda och glada, att alla gör det de ska (ex. plocka i tvättmaskinen), att se till att inköpen sker smidigt (utan gnälliga barn vars blodsockernivå är i knähöjd) och säkerställa att man går med vinst varje månad. Det är alltså relevant att fråga sig - vilket ansvar har AB Familjen i samhället? Kan överhuvudtaget AB Familjen ta ansvar i samhället som vilket annat företag som helst? Och måste vi det?

Ja, det kan vi. Och ja, det måste vi.

Vi har redan passerat den nivåer för koldioxid i atmosfären som anses säker för att inte vårt känsliga klimat ska rubbas. Det är därför vädret är så konstigt nuförtiden. Det är det som för att vi drabbas av fler stormar än någonsin tidigare, fler häftiga regn och svårare torka. Den säkra nivån är 350 ppm. Vi ligger idag på 387 ppm och om vi inte gör någonting kommer våra utsläpp öka så att de år 2050 når 900 ppm och då kommer det klimat vi kommer ihåg från vår barndom vara just ett minne. Hur vi agerar idag påverkar vädret när vi som befinner oss mitt i karriären blir pensionärer, och just nu ser det vädret ut att bli minst sagt växlande.

Men för att kunna påverka vädret som pensionärer måste våra utsläpp ha nått sin topp runt 2020 och sedan minska igen för att vi inte ska sätta igång mekanismer i naturen som inte går att backa - när glaciärerna har smält, har glaciärerna smält.

Vi har alltså inte så mycket tid på oss. Innan min son Ian, som idag är tre och ett halvt, blir myndig vet vi om vi lyckades eller inte.

Jag tror vi kommer lyckas. Jag måste tro vi kommer att lyckas, för Ians och för hans lillasyster Fannys skull. Men jag tror också vi kommer lyckas för att vi kan spara en massa pengar på att konsumera mindre, satsa på kvalitet och slänga mindre. För vi måste ändra vårt sätt att konsumera.

För det första: Vi måste konsumera mindre. Efter decennier av konsumtionshets inser fler och fler att de är trötta på att köpa nya grejer hela tiden. Det är en känsla som förstärks av att vi har mindre pengar att röra oss med i spåren av finanskrisen, men jag tror också det har att göra med insikten om att vi faktiskt inte blir lyckligare av mer saker.

Säg det till era barn och sortera undan de leksaker de inte leker med. Lägg dem i karantän i två veckor och har de inte frågat efter dem – sälj dem på Loppi.se eller ge bort. Det är ute att köpa och det är ute att äga för mycket.

Ni har säkert också sett tecknen. Tidningar som tidigare hyllade dem konsumerande mamman hyllar nu den konstruerande mamman – hon som pimpar den tråkiga gungstolen till något nytt, som själv fixar när barnens kläder behöver lagas och som gör kreativa saker av tomma toarullar, tvättmedelsförpackningar och knappar. Den medvetna mamman har sagt upp sina prenumerationer på både Mama och Familyliving, som både passerat bästföredatum i hennes värld och hennes nya husbibel är istället amerikanska tidningen Real Simple som i nummer efter nummer presenterar husmorstips i chic förpackning.

Den klimatsmarta, ansvarstagande AB Familjen gör som vilket annat företag som helst - man sparar pengar och minskar sin miljöpåverkan genom att köpa mindre saker. Men det här fenomentet innebär också att de saker vi köper måste vara av bättre kvalitet. Och det leder till slutsats nummer två.

För det andra: Vi måste konsumera bättre - en återkomst för kvaliteten I Boomerangs nya barnkollektion sitter namnlappar i nacken med många linjer och plats för många barns namn. Det är för att man kan lämna tillbaka kläderna till Boomerang när man haft dem och sedan säljer de begagnade kläder sida vid sida med nya plagg. Så kan man stryka över förra ägarens namn och skriva sitt eget barns namn på nästa rad och varje ägare kan följa vem som haft kläderna förr. Även om kläderna alltså är dyrare än om man köper på H&M så håller de mycket längre och blir därmed billigare i längden. Kortsiktigheten har därmed lidit ännu ett nederlag.

Detsamma gäller vår mat. Att ekologisk mat smakar mer och kostar mer beror på att den är av bättre kvalitet. Det är klart att korv som innehåller kött från glada grisar som fått sina behov tillfredsställda och fått leva som grisar är bättre än korv som innehåller kött från grisar som fått leva på en kvadratmeter och fått en konstgjord diet, uppblandad med tillväxthormoner och antibiotika, som i Danmark. Det är klart att korv som innehåller mycket kött är bättre än korv som innehåller mindre kött. Och det är klart att matupplevelsen blir större av att man vet att de som gjort korven älskar korv, som de engelska korvspecialisterna på Kungsholmen, och lägger ner sådan omsorg om korven att de inte kan göra hur mycket som helst, i jämförelse med Mamma Scans korvar som är gjorda av folk som bara råkar jobba i korvfabrik.

Den klimatsmarta, ansvarstagande AB Familjen som samtidigt vill spara pengar och planeten köper därför lite mindre mat, men av bra kvalitet, och så lägger man istället till billiga tillbehör som grönsaker eller linser. Köp gärna en riktigt fin köttbit, men köp lite mindre och gör lite mer potatis i ugnen till.

Vad många inte inser är att alla varor i matbutikerna faktiskt innehåller en kvalitetsmärkning - priset. Det går faktiskt att påstå att dyr mat är bättre än billig mat. Om det inte vore så skulle ju alla som inte behöver tänka på hur mycket de spenderar på mat handla på Lidl.

Låt mig vara tydlig – jag har inget emot stora företag. Men jag har mycket emot dåliga företag och dåliga produkter. När jag köpte en docka till min son på Toys R Us för 98 kronor fick vi över 40 delar. Men som alla förstår så krävs det att man helt utelämnar en del saker och kompromissar på andra för att kunna göra en docka för 98 kronor. Man utelämnar t.ex. moderna uppfattningar om kön och jämlikhet så allt, och jag menar allt, som ingick i dockpaketet – från kammar, till nappflaskor och klänningar var rosa! Detta trots att vi köpte en babydocka som just har syftet att få blivande storasyskon att vänja sig vid tanken på att få en lillebror eller lillasyster. Om man tillverkar en docka som ska kunna säljas för 98 kronor måste man göra några kompromisser, exempelvis på kvaliteten. Och när den plastiga, könsstereotypa, dumma dockan tappade huvudet efter en timmes lek höll jag på att göra detsamma i ren ilska när jag insåg att dockans huvud inte gick att sätta tillbaka.

Hade jag köpt en begagnad docka för 240 kronor på Loppi.se hade den varit av bättre kvalitet och hållit längre (saker med dålig kvalitet går ju sönder och kan därför inte säljas begagnade). Och om vi varit rädda om dockan hade vi säkert 150 kr för den den dag vi tröttnat på den. Och då hade den ju faktiskt inte kostat mer än skräpdockan från Toys R Us! Ännu en seger för långsiktigheten, alltså.

Om det nu finns ett så tydligt samband mellan kvalitet och kostnad är detär alltså inte den ekologiska, närproducerade maten som kostar för mycket – det är den oekologiska, långtransporterade maten som producerats i fabrik som kostar för lite. Och det är det som förklarar den sämre kvaliteten. En god vän som brukar handla en del mat av hög kvalitet på Östermalmshallen kallar sig själv klimatsmart eftersom han menar att han genom att om man köper tillräckligt dyr mat så slänger man ingenting. För när slängde du en halv hummer sist?

För det tredje: vi måste lära oss slänga mindre. Jag har länge tyckt att min mors nästan ekorrliknande beteende av att spara allt möjligt varit lite överdrivet. Men sen vi fick barn uppskattar jag det oerhört. För nu får barnen alla mina gamla leksaker och eftersom jjag växte upp på sjuttootalet var de mesta av leksakerna fortfarande av bra kvalitet, t.o.m. de som vi då betraktade med viss skepsis eftersom de var Made in Taiwan eller Made in Japan.

Min dotter Fanny älskar tåg och somnar sällan så skönt som med ett Briolok i handen. Ett briolok som alltså är runt trettio år gammalt. Min son leker så intensivt med mitt gamla Lego att han inte noterat att vi sällan köper några nya leksaker till honom – vi rotar hemma hos farmor ekorre istället. Och så mycket som där finns kan vi nog ensamma försörja Loppi.se med saker under en hel månad, även efter att Ian och Fanny fått de leksaker de behöver.

AB Familjens ansvar handlar alltså om att återvinna saker, att se till att man lagar saker som går sönder och låter dem gå i arv till någon annan när man inte behöver dem längre. Och för att de ska kunna göra det måste man satsa på kvalitet.

Men hur var det då med utsläppen? Jo, det är faktiskt samma sak som gäller där. Genom att konsumera mindre energi gör vi både plånboken och planeten en tjänst. Och för att kunna se barnen i ögonen även om tjugo år måste vi alla byta till förnyelsebar, miljömärkt el redan idag. Visst, det kostar lite mer per kilowatt men det har man råd med om man gör av med färre kilowatt och slösar mindre. Ha inte lampor tända i onödan, använd vattenkokare istället för att koka vatten på spisen och tvätta i 30 grader istället för 60. Genom att tänka långsiktigt och spara planeten sparar vi också pengar.

Det är en sanning som gäller lika mycket för storföretagen som AB Familjen."