Samtal om medias nya roll

Förutom Nyhetsmorgon i TV4 och Godmorgon Sverige i SVT sänder även kommunikationsbyrån JMW ett dagligt morgonprogram under Almedalsveckan, där dagsaktuella frågor diskuteras, inte sällan ur ett kommunikations- och medieperspektiv, under ledning av Brit Stakston och Jocke Jardenberg.

Ett av flera teman för torsdagens program var hur traditionella mediehus ser på och hanterar det förändrade medielandskapet. Tillsammans med Thorbjörn Carlsson från Sveriges Radio var Per inbjuden som representant för en annan medieaktör; Bonnier Tidskrifter för att diskutera de sätt vi valt att agera.

Samtalet kom att handla om behovet av att lyssna, om vikten av en stark redaktör och om hur man ska se på kritiken mot affärspress i allmänhet om att de inte förstår den förändrade omvärlden och den nya syn på företagande som växer fram.

Och så råkade Per mynta ett nytt uttryck – skrynkelmedia. Och kanske är det en mer neutral beskrivning av en av de mest uppenbara skillnaderna mellan tryckta och digitala media än ”gammelmedia” som ju inplicit säger att medier som är äldre är sämre än de som är nya, bara på grund av sin ålder.

[box type=”info” border=”full”]Klicka här för att se programmet (samtalet med Thorbjörn och Per är ca 50 min in i programmet)[/box]

[twitter style=”horizontal” source=”pergrankvist” float=”left”] [fblike style=”button_count” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”] [linkedin_share style=”none”] [google_plusone size=”standard”]